Strona główna /
Centrum prasowe
Centrum prasowe
Raport roczny na www [2009-07-15]
Pierwszy kwartał to dla wielu firm czas przygotowania i publikacji raportów rocznych. W Polsce najczęściej kojarzą się one z grubymi papierowymi tomami. Zagranicą od kilku lat rosnącą popularność zyskuje publikacja raportów rocznych na stronach internetowych. Czy warto opracowywać raporty w wersjach elektronicznych i jakie rozwiązania wybrać?
Rozwiązania
Raport roczny można zaprezentować w Internecie na wiele sposobów. Raport można udostępnić jako:
Raport w takiej formie zastosowało np. PGNiG: http://www.pgnig.pl/pgnig/ri/838/7156/ (uzyskał on nagrodę dodatkową za najlepszą prezentację raportu rocznego w Internecie w konkursie The Best Annual Report 2007 organizowanym przez Instytut Rachunkowości i Podatków)
Przykład:
http://www.minebea.co.jp/english/investors/disclosure/annual/a2008/__icsFiles/afieldfile/2008/12/19/a2008annual_en.pdf
Przykład:
http://www.airtran.com/eannual/2005/index.html
Przykład:
http://www.bp.com/extendedsectiongenericarticle.do?categoryId=9021605&contentId=7040949
Korzyści z publikacji raportów w postaci stron www
Raport roczny publikowany w formie serwisu internetowego pozwala połączyć funkcje informacyjne i wizerunkowe. Do jego najważniejszych zalet należą:
Ciekawe funkcjonalności i narzędzia
Możliwość łatwego i szybkiego poruszania się po raporcie jest jedną z podstawowych przewag wersji elektronicznej nad wersją papierową. Dlatego bardzo istotne jest umożliwienie odbiorcom intuicyjnego poruszania się po dokumencie. Pomaga w tym czytelne nazewnictwo oraz odpowiednie rozwiązania nawigacyjne. Do najpopularniejszych narzędzi, ułatwiających szybkie wyszukanie potrzebnych danych, należą: wyszukiwarki kontekstowe, „na skróty”, ścieżki interaktywne, mapa serwisu. Zaleca się wdrażanie rozwiązań ułatwiających przyjazne zapoznawanie się z informacjami np.: stronicowanie, wyraźne formatowanie, możliwość skalowania wielkości czcionki. Warto również stosować narzędzia zwiększające dostępność serwisu dla osób niedowidzących i niewidomych.
Wersja elektroniczna daje znacznie szersze możliwości zachęcenia odbiorcy do przeczytania większej ilości treści prezentowanych w raporcie. Przydatne mogą okazać się narzędzia promujące informacje kontekstowe tzw. „cross-linking”.
Warto sięgnąć po rozwiązania umożliwiające personalizację treści np. przez dodawanie ulubionych materiałów/stron raportu do schowka oraz zarządzanie nimi: pobieranie na dysk w wygodnej formie (zip), drukowanie, konwersję do PDF wybranych stron (np. BMO http://www2.bmo.com/ar2008/index.html). Można również umożliwić odbiorcom wybranie określonych sekcji i stworzenie okrojonej wersji raportu dostępnej w postaci html w ogólnym szablonie. (np. BASF http://berichte.basf.de/basfir/html/2007/en/servicepages/welcome.html).
W korzystaniu ze stron pomogą również rozwiązania takie jak download centre (pliki do pobrania), przybornik podręczny (grupujący część funkcjonalności np.: rozmiar tekstu, pomoc, słownik), wersja do druku (warto umożliwić drukowanie poszczególnych części raportu, nie tylko jego całości). Podobnie jak w innych serwisach można opracować pomoc i FAQ (frequently ask questions). Jeśli obok wersji elektronicznej firma udostępnia również wersję papierową raportu, w widocznym miejscu powinien zostać zamieszczony link do formularza umożliwiającego jej zamówienie.
Wersja elektroniczna daje wiele możliwości zwiększania atrakcyjności raportu. Dane liczbowe mogą być prezentowane w postaci animowanych wykresów i tabel HTML. Można zastosować funkcjonalność pozwalającą na porównanie danych z wynikami z poprzednich lat (np. Deutsche Post http://dpwn.online-reports.eu/2007/ar/servicepages/keyfigurescomparison.html).Ciekawym pomysłem jest zamieszczenie plików dźwiękowych i wizualnych. W szczególności na seriwise można udostępnić: wypowiedzi kierownictwa spółki w postaci nagrań audio lub video (np. Novozymes http://berichte.basf.de/basfir/html/2007/en/servicepages/welcome.html), wybrane części raportu w formie podcastów do ściągnięcia lub nagrania lektora. Można też zastosować animacje - np. wizerunkowe intro.
Podsumowując – elektroniczne wersje raportów rocznych umożliwiają znaczne zwiększenie ich funkcjonalności i atrakcyjności. Należy się spodziewać, że podobnie jak na rynkach zagranicznych, w Polsce nastąpi rozwój tej formy raportowania.
tekst opublikowany na portalu Brief.pl, marzec 2009
autor:
Kinga Szydzińska, marketing manager SUPERMEDIA Interactive kszydzinska@smi.pl
pobierz cały artykuł - plik pdf
Rozwiązania
Raport roczny można zaprezentować w Internecie na wiele sposobów. Raport można udostępnić jako:
-
Plik PDF
Raport w takiej formie zastosowało np. PGNiG: http://www.pgnig.pl/pgnig/ri/838/7156/ (uzyskał on nagrodę dodatkową za najlepszą prezentację raportu rocznego w Internecie w konkursie The Best Annual Report 2007 organizowanym przez Instytut Rachunkowości i Podatków)
-
Interaktywny plik PDF
Przykład:
http://www.minebea.co.jp/english/investors/disclosure/annual/a2008/__icsFiles/afieldfile/2008/12/19/a2008annual_en.pdf
-
Interaktywne prezentacje raportu rocznego
Przykład:
http://www.airtran.com/eannual/2005/index.html
-
Serwis oparty na systemie CMS (Content Management System)
Przykład:
http://www.bp.com/extendedsectiongenericarticle.do?categoryId=9021605&contentId=7040949
Korzyści z publikacji raportów w postaci stron www
Raport roczny publikowany w formie serwisu internetowego pozwala połączyć funkcje informacyjne i wizerunkowe. Do jego najważniejszych zalet należą:
-
Możliwość szybkiego i łatwego znalezienia kluczowych danych
-
Możliwość personalizacji przekazu
-
Automatyczny dostęp do archiwalnych dokumentów
-
Zwiększenie zasięgu i szybkości przekazania informacji
-
Umożliwienie interakcji z odbiorcami i badania interesujących ich treści
-
Niższe koszty dotarcia do odbiorcy
-
Pozytywne wyróżnienie firmy
-
Oddziaływanie na odbiorcę przez multimedialne treści
Ciekawe funkcjonalności i narzędzia
Możliwość łatwego i szybkiego poruszania się po raporcie jest jedną z podstawowych przewag wersji elektronicznej nad wersją papierową. Dlatego bardzo istotne jest umożliwienie odbiorcom intuicyjnego poruszania się po dokumencie. Pomaga w tym czytelne nazewnictwo oraz odpowiednie rozwiązania nawigacyjne. Do najpopularniejszych narzędzi, ułatwiających szybkie wyszukanie potrzebnych danych, należą: wyszukiwarki kontekstowe, „na skróty”, ścieżki interaktywne, mapa serwisu. Zaleca się wdrażanie rozwiązań ułatwiających przyjazne zapoznawanie się z informacjami np.: stronicowanie, wyraźne formatowanie, możliwość skalowania wielkości czcionki. Warto również stosować narzędzia zwiększające dostępność serwisu dla osób niedowidzących i niewidomych.
Wersja elektroniczna daje znacznie szersze możliwości zachęcenia odbiorcy do przeczytania większej ilości treści prezentowanych w raporcie. Przydatne mogą okazać się narzędzia promujące informacje kontekstowe tzw. „cross-linking”.
Warto sięgnąć po rozwiązania umożliwiające personalizację treści np. przez dodawanie ulubionych materiałów/stron raportu do schowka oraz zarządzanie nimi: pobieranie na dysk w wygodnej formie (zip), drukowanie, konwersję do PDF wybranych stron (np. BMO http://www2.bmo.com/ar2008/index.html). Można również umożliwić odbiorcom wybranie określonych sekcji i stworzenie okrojonej wersji raportu dostępnej w postaci html w ogólnym szablonie. (np. BASF http://berichte.basf.de/basfir/html/2007/en/servicepages/welcome.html).
W korzystaniu ze stron pomogą również rozwiązania takie jak download centre (pliki do pobrania), przybornik podręczny (grupujący część funkcjonalności np.: rozmiar tekstu, pomoc, słownik), wersja do druku (warto umożliwić drukowanie poszczególnych części raportu, nie tylko jego całości). Podobnie jak w innych serwisach można opracować pomoc i FAQ (frequently ask questions). Jeśli obok wersji elektronicznej firma udostępnia również wersję papierową raportu, w widocznym miejscu powinien zostać zamieszczony link do formularza umożliwiającego jej zamówienie.
Wersja elektroniczna daje wiele możliwości zwiększania atrakcyjności raportu. Dane liczbowe mogą być prezentowane w postaci animowanych wykresów i tabel HTML. Można zastosować funkcjonalność pozwalającą na porównanie danych z wynikami z poprzednich lat (np. Deutsche Post http://dpwn.online-reports.eu/2007/ar/servicepages/keyfigurescomparison.html).Ciekawym pomysłem jest zamieszczenie plików dźwiękowych i wizualnych. W szczególności na seriwise można udostępnić: wypowiedzi kierownictwa spółki w postaci nagrań audio lub video (np. Novozymes http://berichte.basf.de/basfir/html/2007/en/servicepages/welcome.html), wybrane części raportu w formie podcastów do ściągnięcia lub nagrania lektora. Można też zastosować animacje - np. wizerunkowe intro.
Podsumowując – elektroniczne wersje raportów rocznych umożliwiają znaczne zwiększenie ich funkcjonalności i atrakcyjności. Należy się spodziewać, że podobnie jak na rynkach zagranicznych, w Polsce nastąpi rozwój tej formy raportowania.
tekst opublikowany na portalu Brief.pl, marzec 2009
autor:
Kinga Szydzińska, marketing manager SUPERMEDIA Interactive kszydzinska@smi.pl
pobierz cały artykuł - plik pdf