Portfolio
Case Study
ORLEN - raport CSR
Zrealizowane projekty:
Cele:
PKN ORLEN, jako jedna z firm należących do Forum Odpowiedzialnego Biznesu i wdrażająca zasady CSR, dużą rolę przywiązuje do raportowania działań z tego obszaru. Raporty dotyczące społecznej odpowiedzialności firm są skierowane do szerokiego grona odbiorców. W tym przypadku użycie Internetu, jako nośnika raportu, ma szczególne uzasadnienie. Dlatego ORLEN zdecydował się na wprowadzenie raportu w wersji online w formie specjalnie zaprojektowanego serwisu www. Jako cele projektu wyznaczono:
Rozwiązania:
SUPERMEDIA Interactive rozpoczęła współpracę z PKN ORLEN w zakresie wykonania i wdrożenia serwisu prezentującego Raporty Odpowiedzialnego Biznesu spółki w 2009 roku. W momencie uruchomienia strony udostępnione zostały wersje polskie i angielskie raportu za 2008 rok. Przy wdrożeniu raportu za 2009 rok, opracowane zostały dodatkowo wersje dla niedowidzących.
Raport Odpowiedzialnego Biznesu online został przygotowany w formie serwisu www, bazującego na systemie zarządzania treścią. Co do treści dokumenty prezentowane na stronie są identyczne z wersjami papierowymi.
Główne działy menu - energia i rozwój, zdrowie i środowisko naturalne, firma i ludzie, rozwój i społeczeństwo - odpowiadają podstawowym obszarom społecznej działalności firmy. Treści dostępne z poziomu strony głównej zostały dobrane pod kątem specyfiki Raportu CSR. Są wśród nich m.in. cytaty specjalistów, zdjęcia i polecane strony.
Grafika serwisu jest spójna z identyfikacją wizualną Grupy ORLEN oraz z serwisem Raportu Rocznego. Duży nacisk położono na przyjazny wygląd strony. Wersja papierowa za 2008 rok, ze względów wizerunkowych, wydrukowana została na papierze ekologicznym. Jest przez to znacznie uboższa od wersji online, w której użyto kolorowych zdjęć i wielu elementów graficznych.
Raport Odpowiedzialnego Biznesu został wdrożony w oparciu o mechanizm Raportu Rocznego. Takie rozwiązanie obniżyło koszty wdrożenia projektu i ułatwiło pracę administratorów odpowiedzialnych za serwis. Na stronie zastosowano mechanizmy ułatwiające korzystanie z raportu, analogiczne do wykorzystanych w Raporcie Rocznym – m.in. wyszukiwarkę, sortowanie treści wg wybranych parametrów, ułatwienia związane z wydrukiem.
Dostosowując swoją komunikację do potrzeb osób niepełnosprawnych, w 2010 roku ORLEN zdecydował się na wdrożenie w raportach online specjalnych wersji dla niedowidzących. Bazują one na dodatkowym stylu graficznym wprowadzonym za pośrednictwem stylów CSS - specjalnych plików definiujących kroje, wielkości, kolory czcionek. Wersje dla niedowidzących są generowane przez system i zintegrowane z podstawowymi serwisami w taki sposób, by automatycznie pobierać nowe treści. Wersje te dostosowano do potrzeb osób niedowidzących przez wprowadzenie kontrastowy kolorów i dopasowanych pod względem komunikacyjnym etykiet nawigacji, tytułów i nagłówków. Są też dostosowane pod kątem ograniczenia ilości elementów nawigacyjnych i linków na stronie, tak, by były przyjazne i czytelne dla programów typu screen reader. Dodatkowo we wszystkich wersjach Raportu Rocznego i Raportu odpowiedzialnego biznesu wdrożono mechanizm powiększania czcionki. Wersje dla niedowidzących są zgodne ze standardami W3C i WCAG.
Efekty:
Serwis uruchomiono w grudniu 2009 roku. Na uwagę zasługują, notowane w czasie kilku pierwszych miesięcy działania strony, wysokie wskaźniki średniego czasu spędzonego w witrynie (odpowiednio ponad 7 minut dla wersji polskiej i 19 dla angielskiej) oraz duża ilość odsłon na użytkownika. Świadczy to o zainteresowaniu odbiorców treściami prezentowanymi w serwisie. W przypadku tego typu raportów duże znaczenie mają efekty wizerunkowe. Wdrożenie wersji online pozwala na znacznie szersze rozpowszechnienie informacji dotyczących prospołecznej działalności firmy i zwiększa jej transparentność. Dodatkowo wprowadzenie wersji dla niedowidzących podkreśla zaangażowanie firmy w ważne społecznie inicjatywy, takie jak dążenie do zminimalizowania zjawiska wykluczenia społecznego osób niepełnosprawnych.
- Opracowanie serwisu prezentującego Raporty Odpowiedzialnego Biznesu spółki w wersjach online
- Wprowadzenie do serwisu Raportów Odpowiedzialnego Biznesu za 2008, 2009
- Wersje językowe
- Wersje dla niedowidzących
Cele:
PKN ORLEN, jako jedna z firm należących do Forum Odpowiedzialnego Biznesu i wdrażająca zasady CSR, dużą rolę przywiązuje do raportowania działań z tego obszaru. Raporty dotyczące społecznej odpowiedzialności firm są skierowane do szerokiego grona odbiorców. W tym przypadku użycie Internetu, jako nośnika raportu, ma szczególne uzasadnienie. Dlatego ORLEN zdecydował się na wprowadzenie raportu w wersji online w formie specjalnie zaprojektowanego serwisu www. Jako cele projektu wyznaczono:
- opracowanie narzędzia pozwalającego na efektywną prezentację Raportów Odpowiedzialnego Biznesu w Internecie;
- umożliwienie szerokiej grupie odbiorców szybkiego i łatwego odnalezienia kluczowych danych dotyczących prospołecznej działalności firmy;
- usprawnienie kontaktu z interesariuszami;
- wzmocnienie pozytywnego wizerunku firmy.
Rozwiązania:
SUPERMEDIA Interactive rozpoczęła współpracę z PKN ORLEN w zakresie wykonania i wdrożenia serwisu prezentującego Raporty Odpowiedzialnego Biznesu spółki w 2009 roku. W momencie uruchomienia strony udostępnione zostały wersje polskie i angielskie raportu za 2008 rok. Przy wdrożeniu raportu za 2009 rok, opracowane zostały dodatkowo wersje dla niedowidzących.
Raport Odpowiedzialnego Biznesu online został przygotowany w formie serwisu www, bazującego na systemie zarządzania treścią. Co do treści dokumenty prezentowane na stronie są identyczne z wersjami papierowymi.
Główne działy menu - energia i rozwój, zdrowie i środowisko naturalne, firma i ludzie, rozwój i społeczeństwo - odpowiadają podstawowym obszarom społecznej działalności firmy. Treści dostępne z poziomu strony głównej zostały dobrane pod kątem specyfiki Raportu CSR. Są wśród nich m.in. cytaty specjalistów, zdjęcia i polecane strony.
Grafika serwisu jest spójna z identyfikacją wizualną Grupy ORLEN oraz z serwisem Raportu Rocznego. Duży nacisk położono na przyjazny wygląd strony. Wersja papierowa za 2008 rok, ze względów wizerunkowych, wydrukowana została na papierze ekologicznym. Jest przez to znacznie uboższa od wersji online, w której użyto kolorowych zdjęć i wielu elementów graficznych.
Raport Odpowiedzialnego Biznesu został wdrożony w oparciu o mechanizm Raportu Rocznego. Takie rozwiązanie obniżyło koszty wdrożenia projektu i ułatwiło pracę administratorów odpowiedzialnych za serwis. Na stronie zastosowano mechanizmy ułatwiające korzystanie z raportu, analogiczne do wykorzystanych w Raporcie Rocznym – m.in. wyszukiwarkę, sortowanie treści wg wybranych parametrów, ułatwienia związane z wydrukiem.
Dostosowując swoją komunikację do potrzeb osób niepełnosprawnych, w 2010 roku ORLEN zdecydował się na wdrożenie w raportach online specjalnych wersji dla niedowidzących. Bazują one na dodatkowym stylu graficznym wprowadzonym za pośrednictwem stylów CSS - specjalnych plików definiujących kroje, wielkości, kolory czcionek. Wersje dla niedowidzących są generowane przez system i zintegrowane z podstawowymi serwisami w taki sposób, by automatycznie pobierać nowe treści. Wersje te dostosowano do potrzeb osób niedowidzących przez wprowadzenie kontrastowy kolorów i dopasowanych pod względem komunikacyjnym etykiet nawigacji, tytułów i nagłówków. Są też dostosowane pod kątem ograniczenia ilości elementów nawigacyjnych i linków na stronie, tak, by były przyjazne i czytelne dla programów typu screen reader. Dodatkowo we wszystkich wersjach Raportu Rocznego i Raportu odpowiedzialnego biznesu wdrożono mechanizm powiększania czcionki. Wersje dla niedowidzących są zgodne ze standardami W3C i WCAG.
Efekty:
Serwis uruchomiono w grudniu 2009 roku. Na uwagę zasługują, notowane w czasie kilku pierwszych miesięcy działania strony, wysokie wskaźniki średniego czasu spędzonego w witrynie (odpowiednio ponad 7 minut dla wersji polskiej i 19 dla angielskiej) oraz duża ilość odsłon na użytkownika. Świadczy to o zainteresowaniu odbiorców treściami prezentowanymi w serwisie. W przypadku tego typu raportów duże znaczenie mają efekty wizerunkowe. Wdrożenie wersji online pozwala na znacznie szersze rozpowszechnienie informacji dotyczących prospołecznej działalności firmy i zwiększa jej transparentność. Dodatkowo wprowadzenie wersji dla niedowidzących podkreśla zaangażowanie firmy w ważne społecznie inicjatywy, takie jak dążenie do zminimalizowania zjawiska wykluczenia społecznego osób niepełnosprawnych.