Strona główna / Portfolio / Case Study

Portfolio

Case Study

ORLEN - raport roczny

Zrealizowane projekty:

  • Opracowanie serwisu prezentującego Raporty Roczne spółki w wersjach online
  • Wprowadzenie do serwisu Raportów Rocznych za 2007, 2008, 2009, 2010
  • Wersje językowe
  • Wersje dla niedowidzących

Cele:

PKN ORLEN, jako spółka giełdowa, podlega obowiązkowi wydawania Raportów Rocznych. Wdrażając najnowsze trendy rynkowe ORLEN zdecydował się na wprowadzenie Raportu Rocznego w postaci serwisu www. Przed projektem postawiono następujące cele:

  • opracowanie narzędzia pozwalającego na efektywną prezentację Raportów Rocznych w Internecie;
  • usprawnienie kontaktu z inwestorami ;
  • umożliwienie szybkiego i łatwego odnalezienia kluczowych danych;
  • wzmocnienie pozytywnego wizerunku firmy.

Rozwiązania:

SUPERMEDIA Interactive rozpoczęła współpracę z  PKN ORLEN w zakresie wykonania i wdrożenia serwisu prezentującego Raporty Roczne spółki w 2009 roku. W momencie uruchomienia strony udostępnione zostały wersje polskie i angielskie raportów za 2008 i 2007 rok. Przy wdrożeniu raportu za 2009 rok opracowane zostały dodatkowo wersje dla niedowidzących. Projekt był kontynuowany w kolejnym roku, kiedy w sieci pojawił się raport za 2010 rok.

Serwis prezentujący Raport Roczny ORLEN bazuje na systemie zarządzania treścią Content Manager 3.0. Dzięki jego zastosowaniu, jest to rozwiązanie elastyczne i efektywne kosztowo. Konstrukcja serwisu umożliwia prezentację aktualnego Raportu Rocznego oraz dokumentów z poprzednich lat. Ułatwia również wdrażanie kolejnych raportów, które mogą być prezentowane w takim samym szablonie, przy jednoczesnej możliwości modyfikacji elementów graficznych.  Wprowadzenie do serwisu kolejnych Raportów Rocznych z  czasem umożliwi inwestorom porównywanie danych na przestrzeni kilku lat. Raporty online, publikowane w serwisie, są pod względem treści pełnym odzwierciedleniem Raportów Rocznych PKN ORLEN w wersjach papierowych.

Zastosowane na stronie rozwiązania, takie jak wyszukiwarka, funkcja sortowania treści wybranych sekcji według określonych parametrów, czy mechanizm stronicowania, pozwalają użytkownikom znacznie łatwiej i szybciej dotrzeć do interesujących ich danych. Serwis można przeglądać m.in. według klucza produktowego lub rynków zbytu. Możliwy jest również dostęp z poziomu strony głównej do wszystkich tabel, wykresów i zdjęć.

W serwisie wdrożono mechanizm umożliwiający śledzenia statystyk strony. Pozwala to na pozyskanie informacji o użytkownikach serwisu i ich sposobie korzystania ze strony – m.in. o tym, które treści są dla odbiorców najbardziej interesujące. Zgromadzona w ten sposób wiedza pozwala na lepsze zarządzanie relacjami inwestorskimi i na optymalizację serwisu prezentującego Raport Roczny w przyszłości.  

Dostosowując swoją komunikację do potrzeb osób niepełnosprawnych, w 2010 roku ORLEN zdecydował się na wdrożenie w raportach online specjalnych wersji dla niedowidzących. Bazują one na dodatkowym stylu graficznym wprowadzonym za  pośrednictwem stylów CSS - specjalnych plików definiujących kroje, wielkości, kolory czcionek. Wersje dla niedowidzących są generowane przez system i zintegrowane z podstawowymi serwisami w taki sposób, by automatycznie pobierać nowe treści. Wersje te dostosowano do potrzeb osób niedowidzących przez wprowadzenie kontrastowy kolorów i dopasowanych pod względem komunikacyjnym etykiet nawigacji, tytułów i nagłówków. Są też dostosowane pod kątem ograniczenia ilości elementów nawigacyjnych i linków na stronie, tak, by były przyjazne i czytelne dla programów typu screen reader. Dodatkowo we wszystkich wersjach Raportu Rocznego i Raportu odpowiedzialnego biznesu wdrożono mechanizm powiększania czcionki. Wersje dla niedowidzących są zgodne ze standardami W3C i WCAG.

W Raporcie Rocznym PKN ORLEN w wersji online wprowadzono również rozwiązania ułatwiające wydruk interesujących treści. Możliwe jest wybranie specjalnej wersji raportu do druku dla wybranej strony, danego rozdziału lub całego raportu. Pełna treść raportu dostępna jest również w formie pliku PDF w dwóch wersjach: pełnej - identycznej z raportem drukowanym lub lekkiej wygenerowanej przez serwis.

Efekty:


PKN ORLEN był jedną z pierwszych polskich spółek giełdowych, które wdrożyły Raport Roczny w formie serwisu www. Dzięki temu Koncern wzmocnił swój wizerunek jako nowoczesnej organizacji, stosującej nowe technologie w budowaniu relacji z inwestorami.  Serwis pozwolił na realizację celów informacyjnych i wizerunkowych.

W ciągu kilku pierwszych miesięcy działania strona zanotowała kilkanaście tysięcy odwiedzin i kilkadziesiąt tysięcy odsłon, co, biorąc pod uwagę ograniczoną grupę, jaką stanowią inwestorzy, jest dobrym wynikiem. Serwis zyskał zarówno stałych użytkowników, którzy do niego powracają, jak i nowych. Ilość nowych odwiedzin w skali kilku miesięcy działania serwisu wynosi ponad 70 %, co świadczy o stale utrzymującym się zainteresowaniu stroną.

Dzięki wdrożeniu Raportu Rocznego w wersji online, PKN ORLEN dotarł do użytkowników nie tylko z Polski, ale również z wielu rynków zagranicznych. Strony odwiedziły osoby z niemal 40 krajów położonych na 5 kontynentach m.in. Wielkiej Brytanii, Austrii, Niemiec, Francji, Rosji, Stanów Zjednoczonych, Kanady, a nawet tak egzotycznych miejsc jak Filipiny czy RPA. Dotarcie do tak szerokiej grupy odbiorców nie byłoby możliwe bez zastosowania wersji online.

http://www.raportroczny.orlen.pl/

Szukaj

Czy wiesz, że...

Nazwa "Google" powstała po przekształceniu terminu "googol", oznaczającego liczbę zapisywaną jako 1 ze 100 zerami.

Źródło: Wikipedia

Następna ciekawostka